września 28, 2020

Od czego rozpocząć rewalidację czyli jak zbudować pozytywną relację z dzieckiem?

 Wielu nauczycieli zastanawia się od czego rozpocząć zajęcia rewalidacyjne z uczniem i często skupia się jedynie nad rozwijaniem i kształtowaniem nowych umiejętności czy wspieraniem i wspomaganiem zaburzonych funkcji poznawczych. Jednak pierwszym sukcesem zajęć rewalidacyjnych powinno być wypracowanie pozytywnej relacji z dzieckiem i budowanie przyjaznej atmosfery opartej na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa.  Zajęcia powinny być przyjemne i ciekawe, dostosowane do nastroju dziecka. W budowaniu pozytywnej relacji pomocne są gry i zabawy dydaktyczne oraz własnoręcznie przygotowane środki dydaktyczne.
Takie materiały możecie wykonać wspólnie z dzieckiem, co da mu poczucie sprawstwa i sprawi, że poczuje się doceniony. Dzisiaj proponuję dwie gry, które możecie wykorzystać nie tylko podczas pracy indywidualnej ale również na lekcjach godzin wychowawczych z waszymi uczniami. Celem gier jest nie tylko budowanie przyjaznej atmosfery ale również poznanie ucznia, jego mocnych i słabych stron, zainteresowań, nawyków czy przekonań. Każdemu z nas trudno mówi się o sobie, szczególnie jeśli chodzi o nasze cele, pragnienia czy marzenia, a zaproponowane gry zamienią trudne rozmowy w przyjemną zabawę, pełną śmiechu ale i refleksji nad samym sobą. Gra dedykowana jest starszym uczniom, ale doskonale sprawdza się już w klasach 1-3.

SŁOIK POWAŻNYCH ROZMÓW - gra zawiera 48 kart z różnorodnymi osobistymi pytaniami, gracze na zmianę losują dla siebie pytania i starają się na nie odpowiedzieć. Gra tak naprawdę może być tylko wstępem do dalszych rozmów, możemy naszych uczniów o coś dopytać lub zachęcić ich do stawiania innych pytań. Pytania do gry stworzyłam wspólnie z jednym z moich uczniów. Miłej zabawy!




Opracowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska

Brak komentarzy: