lutego 16, 2021
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u najmłodszych
We współpracy z blogiem ,,Psychologia w przedszkolu", udało się stworzyć propozycję do wspierania rozwoju emocjonalnego przedszkolaków. Jednak nasze propozycje możecie wykorzystać pracując również z starszymi dziećmi, zwłaszcza z spektrum autyzmu.
Okres przedszkolny to czas intensywnego rozwoju dziecka, również emocjonalnego. W tym czasie występuje duża labilność emocjonalna, emocje są często bardzo gwałtowne i zmienne. Dziecko dopiero uczy się ich nazywać, rozpoznawać i kontrolować. Dopiero kształci swoje umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej, dlatego okres przedszkolny jest niezwykle ważny. Dziecko może osiągnąć sukces szkolny tylko wtedy, gdy w parze z rozwojem poznawczym i fizycznym idzie rozwój emocjonalno-społecznym.
Dziś proponujemy zabawy kształtujące dwie podstawowe umiejętności inteligencji emocjonalnej:
1. mEMO-nazywanie i rozpoznawanie uczuć własnych i innych:
Umiejętność rozpoznawania uczuć można kształtować w sposób tradycyjny, posługując się gotowymi obrazkami, planszami, zdjęciami ukazującymi podstawowe uczucia i emocje. Największą wartość mają ilustracje najbardziej zbliżone do rzeczywistości, a więc pokazujące realne postacie na zdjęciach. Dobrze dobrane obrazki pozwalają na bogacenie zasobu słownictwa oraz rozwijanie zdolności komunikacyjnych. Zaproponowana poniżej gra dodatkowo rozwija pamięć mechaniczną i doskonali koncentrację uwagi. Gra zawiera 16 kart z różnymi emocjami. Mamy pełen wachlarz uczuć dla małego gracza: radość, zaskoczenie, złość, strach, smutek, zamyślenie, obrzydzenie, zdziwienie.
mEMO-plansze oraz instrukcja
Plansza emocje dzieci pobierz tutaj
Plansze emocje dorośli pobierz tutaj
Kolejną naszą propozycją jest klamerkowa gra dydaktyczna, która sprawdzi się w zajęciach TUS (treningu umiejętności społecznych).
,,Klamerkowe karty emocji"
Gra zawiera Każda karta zawiera 6 zdjęć różnych emocji oraz obrazek, który wizualizuje pewną sytuację. Po prawej stronie karty podane są przykładowe pytania, jakie można skierować do dziecka. Zadaniem dziecka jest wskazać emocję, jaką przeżywałoby w danej chwili np. poprzez przypięcie klamerki na odpowiednie zdjęcie. Kartę można wgiąć wzdłuż przerywanej linii i całość zalaminować albo pytania można odciąć i przechowywać oddzielnie.
Oprócz nazywania i rozpoznawania uczuć i emocji, warto kształtować u dzieci ich samoświadomość. Dzieci powinny wiedzieć, co jest dla nich przyjemne, co im się podoba, powoduje w nich pozytywne emocje, a czego nie lubią. Znajomość upodobań i zainteresowań dzieci umożliwia nam rozwijanie ich umiejętności w przyjemny sposób. Dlatego proponujemy grę ,,Lubię, nie lubię". Gra zawiera karty pytań oraz ,,lizaki emocji" - buzia zielona ,,lubię", buzia czerwona ,, nie lubię". Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie, a one odpowiadają odwracając lizak odpowiednią stroną, zgodnie z swoimi upodobaniami. Lizaki emocji można wykonać samodzielnie z dziećmi lub skorzystać z naszych rysunków.
Opracowały: Agnieszka Krupa-Wiśniewska, Anna Piwowarska (zespół Eduspecjalnych) we współpracy z Monika Deja (Psychologia w przedszkolu)
Na pewno wykorzystam te zabawy :-) Szukałam czegoś takiego :-)Dziękuję :-)
OdpowiedzUsuńBardzo fajne propozycje. Wykorzystam na zajęciach. Dziękuję
OdpowiedzUsuń