kwietnia 08, 2021

,,Nie mów...." - ZDALNA gra rozwijająca umiejętności komunikacyjne i językowe oparta na kultowym Taboo

    Komunikacja to jedna z podstawowych umiejętności społecznych, która polega na wymianie informacji, wysyłaniu komunikatów pomiędzy dwoma osobami tj. nadawcą komunikatu, a jego odbiorcą. Wyróżnia się dwa rodzaje komunikacji: werbalną i niewerbalną. Oby dwa rodzaje komunikacji są bardzo ważne, ale dziś skupimy się na komunikacji werbalnej i podpowiemy, jak ją doskonalić u dzieci i młodzieży. Komunikacja werbalna to umiejętność porozumiewania się za pomocą słów. Aby skutecznie się komunikować potrzebujemy dwóch podstawowych umiejętności: kompetencji językowych i komunikacyjnych. Kompetencja językowa to poprawne budowanie wypowiedzi pod względem gramatycznym i składniowym, a kompetencja komunikacyjna to zdolność posługiwania się językiem adekwatnie do sytuacji społecznej. 

    Funkcje komunikacyjne i językowe można doskonalić na wiele sposobów, ale najskuteczniejszy z nich to wspólna zabawa. Przyjemnych rzeczy uczymy się znacznie szybciej, niezależnie od naszego wieku. Gry dydaktyczne pozwalają wprowadzić przyjazną atmosferę, która sprzyja poczuciu bezpieczeństwa i zaufania. W zaproponowaną grę ,,Nie mów..." mogą zagrać dwie osoby, ale sprawdza się szczególnie w większej grupie osób w każdym wieku. Gdy graczy jest więcej niż dwóch dzielą się na dwa zespoły. Jeden z graczy losuje karty i w określonym czasie stara się opisać swojej drużynie jak najwięcej haseł. Ale uwaga, jest jedno utrudnienie, nie może używać czterech słów, które znajdują się na karcie. Drużyna za każde odgadnięte słowo uzyskuje punkt, drużyna z największą ilością punktów wygrywa. Dlaczego warto zagrać w tą grę? Zasady są proste i nieskomplikowane, zapewnia rywalizację ale i buduje relacje. Może w nią grać jednocześnie większa ilość osób. Można wykorzystać ją na godzinie wychowawczej, gdyż integruje graczy i uczy współdziałania w grupie lub na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, bo rozwija słownictwo, doskonali umiejętności językowe i komunikacyjne oraz zmusza do nieszablonowego myślenia i główkowania, szukania synonimów i skojarzeń. Rozwija wyobraźnię i kreatywność.  Poza tym zapewnia dużo śmiechu, pozytywnej energii i dobrej zabawy.  

       


    Z uwagi na fakt, że wciąż trwa nauczanie zdalne i część z was pracuje z waszymi uczniami online przygotowałam propozycję do wyświetlenia na pulpicie monitora, oczywiście karty możecie również wydrukować i wykorzystać stacjonarnie

Gra do pobrania tutaj

Przygotowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska

Brak komentarzy: