września 26, 2021
Ortografia na wesoło czyli praca z uczniami z specyficznymi trudnościami w uczeniu się
O specyficznych trudnościach w uczeniu się mamy do czynienia w odniesieniu do trudności dziecka z opanowaniem trzech podstawowych i niezwykle ważnych umiejętności w szkole tj. czytania, pisania i liczenia. Jakość opanowania tych umiejętności wpływa na całość funkcjonowania dziecka w szkole na każdym etapie edukacyjnym, wpływa zarówno na oceny z każdego z przedmiotów, jak i pozycję społeczną wśród rówieśników jak i postrzeganie nauczycieli. Często uczeń zaczyna być postrzegany jako słaby, leniwy lub niewystarczająco przykładający się do wypełniania obowiązków szkolnych. Nie powinniśmy zapominać, że większość z tych dzieci znajduje się w normie intelektualnej, a nawet ma wysoki, ponad przeciętny poziom funkcji intelektualnych i całkowicie prawidłowo funkcjonujących narządach wzroku i słuchu.
Praca z takimi uczniami bywa trudna, z uwagi na fakt, że mają oni trudności z kolejnym wykonywaniem poszczególnych aktywności i organizacją swojej pracy, zauważalny jest duży chaos w postępowaniu. Bywa, że wybuchowo reagują na najdrobniejszą uwagę krytyczną ze strony otoczenia, co więcej, w przypadku niepowodzeń szybko się zniechęcają, wycofują, zrzucają winę na innych ludzi albo na pojawiające się przeszkody. Ich motywacja do pracy nad deficytami jest niska. Często dobrze rozumieją problem i ustnie rozwiązują go poprawnie, ale trudności pojawiają się w momencie zapisywania zadania, dlatego tak słabo wypadają na sprawdzianach i innych pracach pisemnych.
Aby zmotywować ich do działania w swojej pracy preferuje metody umożliwiające swobodne wypowiadanie się przez dziecko w atmosferze zaufania oraz danie możliwości osiągnięcia sukcesu. Zamiast żmudnych kart pracy preferuje znane gry dydaktyczne, łamigłówki, krzyżówki i wykreślanki.
Ortograficzne Sudoku- Sudoku w wersji cyfrowej zna każdy z nas, ale czy znacie wersję wyrazową, dodatkowo ćwiczącą zasady ortografii? Jeśli nie to koniecznie pobierzcie naszą propozycję.
Łap wyrazy - do tej gry potrzebne będą ,,klapki na muchy", po jednej dla każdego gracza oraz specjalnie przygotowana plansza z wyrazami, które chcemy utrwalić. Nauczyciel czyta określony wyraz, a zadaniem uczniów jest jak najszybsze go odnalezienie i ,,klepnięcie". Gra może posłużyć uczniom młodszym do doskonalenia techniki czytania, a trochę starszym do utrwalania pisowni poszczególnych wyrazów.
Ja proponuję wam pobrać moją planszę z wyrazami z ó
https://drive.google.com/file/d/1cN8_OKPWAbsYAiupRXHZSu9x2Yzogx6w/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/12Az7gXVSoXn4SiLu1XideXS-rTs7R7UK/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1B3Kjlxg-OYQbayRXU0Ct9AzDUj3MP5Oc/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1C77FvrkDDwl8nRaM3M6u4TI6wo3nc539/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/10U2IKRVQl2bdHmH2NXBrx4ny_TaJIpcc/view?usp=sharing
Krzyżówka Ó czy U - Krzyżówki zawsze są atrakcyjne dla dzieci, szczególnie tych młodszych, ale aby urozmaicić rozwiązywanie, zaproponuj uczniom stworzenie własnej krzyżówki, a jedynym warunkiem niech będzie to, że hasła muszą zawierać literę ó lub u, co pozwoli im utrwalić pisownię zaproponowanych przez nich wyrazów.
KRZYŻÓWKA Z Ó I U pobierz tutaj
KLUCZ DO KRZYŻÓWKI pobierz tutaj
Wykreślanka z Ó i U - Wykreślanki dodatkowo kształcą spostrzegawczość, koncentrację uwagi oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Zachęćcie waszych uczniów do tworzenia własnych w wersji papierowej lub elektronicznej.
WYKREŚLANKA Z Ó I U pobierz tutaj
Zapoznajcie się z generatorami tworzenia krzyżówek i wykreślanek, osobiście polecam poniższe linki:
https://www.krzyzowki.edu.pl/generator.php
https://salagier.pl/generatory/generator-krzyzowek/
https://eduzabawy.com/generatory/generator-krzyzowek/
Opracowała: mgr Agnieszka Krupa-Wiśniewska
Brak komentarzy: