października 03, 2022

WESOŁE ZDANIA - powtarzamy części mowy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych


Dzisiaj chciałabym Wam i Waszym uczniom zaproponować, grę dydaktyczną, która utrwala cztery podstawowe części mowy: rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki, a dodatkowo rozwija kreatywność i nieszablonowe myślenie,  które jest szczególnie przydane przy pianiu dłuższych wypowiedzi pisemnych. Stworzyłam ją na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla moich czwartoklasistów, którzy mają duże problemy z opanowaniem tej partii materiału. Dodatkowo nie lubią pisać, więc karty pracy w ich przypadku nie sprawdzają się. Gra składa się z planszy (przygotowałam dla was trzy różne wersje) oraz dodatkowo będziemy potrzebować kostki do gry dla każdego z graczy. Gra polega na stworzeniu zdań składających się, z przymiotnika, rzeczownika, czasownika i przysłówka. Każdy z graczy ma do dyspozycji cztery rzuty kostką. Każdej liczbie oczek na kostce przypisane są określone wyrazy. 

Np. Jeśli gracz wyrzuci I, III, IV, VI może ułożyć zdanie: ,, Czarna herbata spadła okropnie" lub ,,Stara kawa wystygła niezuważalnie"


Plansze do pobrania tutaj

https://drive.google.com/file/d/1tTQ1iXAWZeQaAJhPwfZ3-FDrFa45tHqi/view?usp=sharing

Kostka do gry do stworzenia tutaj

Po stworzeniu zdań możemy wspólnie z uczniami zastanowić się czy wyrazy do siebie pasują, czy zdania mają sens. Możemy przyjąć różne kryteria punktacji. Wygrać mogą ci, co stworzą najśmieszniejsze zdania lub te najbardziej logiczne. Tutaj zostawiam wam dowolność, bo przecież każdy będzie miał inny cel wykorzystania tej zabawy podczas zajęć. 

Oprócz plansz stworzyłam również kartę pracy, która pozwoli wam utrwalić powyższy materiał.


Karta pracy do pobrania tutaj

https://drive.google.com/file/d/1W3mEBmHOKp09C-46ZzoGdYVFrS9zx17g/view?usp=sharing

Opracowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska

1 komentarz: