września 29, 2020

TUS - przykładowy program zajęć

Kompetencje emocjonalno – społeczne należą do grupy kompetencji kluczowych, dlatego też ich kształtowanie jest obowiązkiem każdego z nauczycieli na każdym etapie kształcenia dziecka. Zazwyczaj odbywa się to w sposób naturalny, w trakcie codziennych czynności, działań i aktywności. Jednak ostatnio coraz częściej można zauważyć, że uczniowie przejawiają znaczne trudności w zakresie rozwoju społecznego. Okazuje się, że wyrównanie dysharmonii rozwojowych w tym zakresie jest złożone i wymaga stosowania szeregu bardziej zorganizowanych działań. Właśnie m.in. tutaj pojawia się miejsce na zajęcia TUS, czyli ustrukturalizowane oddziaływania na dziecko w celu wywoływania określonych zachowań społecznych. Zasadniczą rolę w planowaniu zajęć odgrywa oczywiście nauczyciel – trener, który staje przed trudnym zadaniem doboru metod, form, celów i treści do aktualnych potrzeb i możliwości uczniów. Zadaniem tym oczywiście jest stworzenie programu zajęć, czyli schematu postępowania w celu wypracowania poszczególnych umiejętności. Z własnego doświadczenia wiem, jak trudno jest zaplanować pracę na zajęciach TUS, szczególnie kiedy poznajemy dopiero dzieci i nie rozpoznaliśmy jeszcze ich potrzeb. Dlatego poniżej zamieszczam swój autorski program TUS, który ma dosyć ogólny charakter, tak by w toku bieżącej pracy z uczniami można go było uszczegóławiać, modyfikować i dostosowywać do potrzeb i możliwości uczniów.

                                                                 Opracowanie:

                                                             Marlena Smolińska



Przykładowy program TUS dostępny pod poniższym linkiem:

Brak komentarzy: