września 30, 2020

Termometr uczuć - monitorowanie emocji dzieci ze spektrum autyzmu. Karta pracy.





Dzieci ze spektrum autyzmu bądź zespołem Aspergera często mają trudności z nazywaniem i rozumieniem uczuć własnych jak i innych ludzi. Często nie radzą sobie ze swoimi emocjami, zdarzają im się wybuchy złości połączone z autoagresją lub agresją wobec innych. Dlatego w codziennym, szkolnym funkcjonowaniu ważne jest systematyczne monitorowanie ich emocji,
 aby można było skutecznie reagować w sytuacjach trudnych. Pracując jako nauczyciel współorganizujący proces kształcenia stworzyłam narzędzie, które nie tylko pozwala mi obserwować emocje i zachowania dziecka, ale umożliwia mi jego lepsze i głębsze poznanie. 

Czym jest ,,Dziennik emocji"? 
Zadaniem dziecka jest założenie ,,Dziennika emocji" czyli zeszytu, w którym będzie wklejał przygotowaną przeze mnie kartę pracy ,,Termometr uczuć", która pomaga mu nazwać i określić towarzyszące mu emocje, stopień ich natężenia oraz przyczyny ich wystąpienia. Dzięki systematycznemu /codziennemu/ uzupełnianiu kart pracy dziecko uczy się nazywania swoich emocji i uporządkowania ich. Dodatkowo posiada większą świadomość swoich uczuć i emocji w myśl zasady ,,nazwij, aby zrozumieć". Karta pracy jest też doskonałym wstępem do rozmowy o emocjach podczas zajęć rewalidacyjnych.


















                     





Jak wprowadzać narzędzie do codziennej pracy?
Przed założeniem ,,Dziennika emocji" warto wytłumaczyć uczniowi, że uczucia podobnie jak pogoda zawsze nam towarzyszą, moją swoje natężenie i trudno je przewidzieć. Naturą emocji jest ich zmienność oraz nieprzewidywalność, dlatego warto znać temperaturę, siłę swoich emocji, by móc nad nimi panować stąd porównanie do termometru. Młodsze bądź niepiszące dzieci mogą swój dziennik emocji przedstawiać za pomocą samych ilustracji, rysując sytuacje, zdarzenia, które wywołały u nich poszczególne emocje.

Opracowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska

Brak komentarzy: