stycznia 07, 2021

Komiks społeczny - recenzja książki czytelniczki bloga

 


    W ostatnich latach w pedagogice obserwuje się coraz większe zainteresowanie rozwijaniem umiejętności społecznych u dzieci i młodzieży. Chociaż pojęcie „kompetencje społeczne” pojawiło się w psychologii już w latach 50-tych ubiegłego stulecia, dopiero teraz możemy mówić o jego prawdziwej popularności. Czym są wspomniane umiejętności? Najogólniej można stwierdzić, że są to obserwowalne zachowania, które umożliwiają człowiekowi funkcjonowanie wśród ludzi. Można się ich nauczyć, tak jak j. polskiego czy matematyki.

    Rynek wydawniczy oferuje mnóstwo materiałów pomocnych w kształtowaniu kompetencji społecznych. Wśród nich na uwagę zasługuje „Komiks społeczny” autorstwa Anny Jarosz-Bilińskiej z wydawnictwa Harmonia. Do dyspozycji mamy dwie książki, w każdej znajdziemy kilkadziesiąt przykładów konkretnych sytuacji z zakresu relacji z rówieśnikami, empatii, moralności, rozwiązywania problemów czy skutecznej komunikacji. Każda konkretna sytuacja składa się z krótkiego opisu oraz rysunków w formie komiksu. Dziecko musi wczuć się w rolę bohaterów i spróbować odpowiedzieć na zadane pytania. Jak to wygląda?

    Weźmy pod lupę historyjkę nr 32 z części pierwszej. Historyjka nosi tytuł „Koleżanka z Internetu”. Pod spodem umieszczony jest krótki opis: „Maja jest nieśmiała i nie ma zbyt wielu przyjaciół. Wolny czas najczęściej spędza przed komputerem. Ostatnio na internetowej grupie dla fanów poznała koleżankę, która przedstawiła się jako Iga. Nowa znajoma szybko stała się wirtualną przyjaciółką Mai, której dziewczynka chętnie się zwierzała”. Po przeczytaniu opisu dziecko musi uzupełnić komiks i napisać jak może czuć się Maja, kiedy rozmawia z Igą. Kolejna część historii dotyczy spotkania obu dziewczynek i tego, czy umawianie się z osobami poznanymi w Internecie jest bezpieczne. Dzięki dokładnej analizie konkretnych sytuacji przedstawionych w „Komiksach..”, dziecko uczy się odczytywać stany umysłowe innych osób i prawidłowo reagować w określonych sytuacjach w przyszłości. A sytuacji w książkach jest naprawdę sporo: urodziny, nowy członek rodziny, fałszywy alarm, dentysta, bójka, mecz, złe odżywianie, kolejka, wagary, dług, kradzież, kłótnia… Jest  z czego wybierać.

Dużą zaletą publikacji jest także atrakcyjna szata graficzna oraz forma komiksu, co sprawia, że dzieci chętnie po nią sięgają. Książka sprawdzi się nie tylko podczas pracy indywidualnej, ale również grupowej. Można z niej także śmiało korzystać na lekcjach wychowawczych, zarówno z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych jak i z tymi w szeroko pojętej normie. Osobiście najczęściej sięgam po nią podczas zajęć TUS oraz indywidualnej rewalidacji dzieci ze spektrum autyzmu.

 



Opracowała: mgr Ewa Buchwald 

Brak komentarzy: