stycznia 24, 2021
Nasz wywiad z Temple Grandin- czyli o tym dlaczego powinieneś przeczytać ,,Autyzm i problemy natury sensorycznej”
Dziś nasza rozmowa z Temple Grandin. Kobietą, która rozebrała mózg autystyczny na czynniki pierwsze. Postacią, która objawiła się jako ta zza drugiej strony muru. Wydawało się, że z tamtej perspektywy istnieje tylko cisza i mrok. Wtedy pojawiła się ona. Opowiedziała nam o świecie ludzi, którzy myślą obrazami, boli ich głośny dźwięk, a hipermarket jest Wielką Pardubicką. Temple- wysoko funkcjonująca osoba z autyzmem przemówiła ( dopiero w wieku 4 lat!) i świat wstrzymał oddech. Nasz agent zza tamtej, niezrozumiałej strony wyjaśnił, co czuje dziecko ze spektrum autyzmu! Gdzie? W książce ,, Autyzm i problemy natury sensorycznej” Wydawnictwa Harmonia.
Na wstępie podkreślamy! My, EduSpecjalni jesteśmy zafascynowani Temple do tego stopnia, że po wspomnianej lekturze postanowiłyśmy ,,przeprowadzić„ z nią wyimaginowany wywiad. Wszystkie odpowiedzi Temple zamieszczone są w ,, Autyzmie i problemach natury sensorycznej”.
-Jak przekazywać dziecku ze spektrum czytelne komunikaty ?
,,Kiedy chwytałam w sklepie cukierki, moja matka mówiła spokojnie: Odłóż je nie kupujemy słodyczy. W ten sposób mnie instruowała. Nigdy nie mówiła ,,nie” albo ,,przestań”. Gdy machałam widelcem mówiła: odłóż go na talerz. Gdy wyprzedzałam swoją kolejkę w grze mówiła: poczekaj aż siostra zagra. W ciągu dnia mieliśmy wiele okazji do nauki. “ (fragment ze strony 15)
-Jak poradzić sobie z zaburzeniami koncentracji uwagi u dzieci z spektrum?
,,Jeśli pracujesz z dzieckiem, które ma poważne zaburzenia sensoryczne, musisz zwracać uwagę na wycinanie. Pozwól, że wyjaśnię. Jeśli powiem :Tommy, powieś płaszcz, dziecko z zaburzeniami może usłyszeć tylko słowo płaszcz, ponieważ pierwsza część zdania zostanie ucięta ze względu na spowolnione przenoszenie uwagi. Tak długo zajęło mu skupienie się na tym co mówisz. Można sobie z tym poradzić, mówiąc najpierw: Tommy, muszę cię o coś poprosić. Kanał został otwarty, więc możesz przejść do: powieś płaszcz.”(fragment ze str 23)
-Po czym można poznać, że dziecko ma kłopoty z przetwarzaniem bodźców wzrokowych?”
,,Często obserwuje się trzepotanie palcami przed oczami albo przekrzywianie głowy i spoglądanie kątem oka. Zaskakującą wskazówką może być to, że dzieci z takimi problemami często boją się schodów ruchomych, ponieważ nie są w stanie stwierdzić, w którym momencie mają na nie wejść i z nich wejść.” (fragment str 24)
W jaki sposób mogę skłonić mojego nastoletniego syna z autyzmem do bardziej towarzyskiego życia?
,,Znajdź coś, w czym jest dobry, na przykład plastyka, sport, muzyka, skauting i czym może dzielić się z innymi. Musi zacząć wykonywać jakieś proste prace, np. wyprowadzanie psów sąsiadów czy prowadzenie stoiska na targu. Niech wyjdzie z domu i czymś się zajmie. Nie może siedzieć w domu i grać w gry.” (fragment str 81)
Dlaczego każdy rodzic i terapeuta powinien przeczytać ,, Autyzm i problemy natury sensorycznej”? W tej publikacji Temple omówiła zagadnienia takie jak:
-nauka panowania nad gniewem.
-nabywanie podstawowych umiejętności społecznych
-nauka interakcji
-rozumienie pojęć abstrakcyjnych
-kłopoty z przetwarzaniem słuchowym
-spowolnione przenoszenie uwagi
-kłopotliwe zachowania wywołane ukrytymi dolegliwościami
-wzbogacanie środowiska terapeutycznego
To kluczowe umiejętności dla Twojego ucznia, dziecka, siostry, brata. Prosta narracja użyta w tej pozycji książkowej pozwoli Ci lepiej wniknąć w świat osób ze spektrum autyzmu. Każdy pedagog specjalny powinien włączyć rozmowy z Temple do swojej biblioteczki. ,, Autyzm i problemy natury sensorycznej” Wydawnictwa Harmonia będą nam EduSpecjalnym, towarzyszyć w pracy każdego dnia po to, aby zapewnić bezpieczny start w dorosłość dzieciom, z którymi pracujemy na co dzień.
Do lektury gorąco zachęcają:
Agnieszka Krupa-Wiśniewska, Anna Piwowarska
Super!!! Nie słyszałam o tej książce, a bardzo mnie zainteresowała. Czas ja kupić i przeczytać. 😍 Dzięki za polecenie!
OdpowiedzUsuń