stycznia 12, 2021
W 2021 roku…, czyli rozwijamy kompetencje komunikacyjne
Od czego rozpocząć zajęcia w nowym roku i wdrożyć uczniów do
aktywnego działania? To pytanie zadawałam sobie od kilku dni przygotowując się
do zajęć , które odbędą się po feriach. Moją odpowiedzią jest ćwiczenie rozwijające umiejętności komunikacyjne,
logiczne myślenie oraz uogólnianie. Dzisiejsza propozycja to niedokończone zdania
na temat 2021 roku. Ćwiczenie można przeprowadzić w kilku wariantach, np.:
- dajemy dziecku całą kartę pracy i prosimy o uzupełnienie –
dokończenie zdań swoimi pomysłami,
- rozcinamy karty po liniach i dziecko np. losuje jedno
zdanie, które ma za zadanie dokończyć,
- przydzielamy każdemu uczniowi jedno zdanie lub więcej.
Uczniowie mogą dopowiedzieć ustnie dokończenie zdań, dopisać
je lub narysować. Wszystko zależy od możliwości uczniów, z którymi
przeprowadzamy ćwiczenie oraz oczywiście od preferencji nauczyciela.
Ćwiczenie można przeprowadzić z uczniami w każdym wieku,
zarówno w normie intelektualnej jak i z niepełnosprawnością intelektualną. W
pracy z tą drugą grupą proponuję modyfikację ćwiczenia i ukierunkowanie toku
myślenia. Biorąc pod uwagę np. zdanie: „ W 2021 roku spotkam się z…” możemy zadać
pytanie pomocnicze, np.: „Z kim chciałbyś się spotkać?” i ograniczyć odpowiedzi ucznia do wybranych
osób, np. „babcia”, „ciocia”, „kuzyn”.
Uczeń stanie przed możliwością wyboru, która umożliwi mu dokończenie zdania
i odniesienie sukcesu.
Niech możliwość ucznia będą głównym wyznacznikiem
modyfikacji tego ćwiczenia!
Owocnej pracy!
Opracowanie: Marlena Smolińska
Przykładowa karta pracy:
Karty pracy dostępne pod poniższym linkiem:
https://drive.google.com/file/d/18uBban5ym26RzpA5L_jzjbL0HMgAEF91/view?usp=sharing
Brak komentarzy: