stycznia 12, 2021

W 2021 roku…, czyli rozwijamy kompetencje komunikacyjne

 




Od czego rozpocząć zajęcia w nowym roku i wdrożyć uczniów do aktywnego działania? To pytanie zadawałam sobie od kilku dni przygotowując się do zajęć , które odbędą się po feriach. Moją odpowiedzią jest  ćwiczenie rozwijające umiejętności komunikacyjne, logiczne myślenie oraz uogólnianie.  Dzisiejsza propozycja to niedokończone zdania na temat 2021 roku. Ćwiczenie można przeprowadzić w kilku wariantach, np.:

- dajemy dziecku całą kartę pracy i prosimy o uzupełnienie – dokończenie zdań swoimi pomysłami,

- rozcinamy karty po liniach i dziecko np. losuje jedno zdanie, które ma za zadanie dokończyć,

- przydzielamy każdemu uczniowi jedno zdanie lub więcej.

Uczniowie mogą dopowiedzieć ustnie dokończenie zdań, dopisać je lub narysować. Wszystko zależy od możliwości uczniów, z którymi przeprowadzamy ćwiczenie oraz oczywiście od preferencji nauczyciela.

Ćwiczenie można przeprowadzić z uczniami w każdym wieku, zarówno w normie intelektualnej jak i z niepełnosprawnością intelektualną. W pracy z tą drugą grupą proponuję modyfikację ćwiczenia i ukierunkowanie toku myślenia. Biorąc pod uwagę np. zdanie: „ W 2021 roku spotkam się z…” możemy zadać pytanie pomocnicze, np.: „Z kim chciałbyś się spotkać?” i  ograniczyć odpowiedzi ucznia do wybranych osób, np. „babcia”, „ciocia”, „kuzyn”.  Uczeń stanie przed możliwością wyboru, która umożliwi mu dokończenie zdania i odniesienie sukcesu.

Niech możliwość ucznia będą głównym wyznacznikiem modyfikacji tego ćwiczenia!

Owocnej pracy!

 

Opracowanie: Marlena Smolińska


Przykładowa karta pracy:




Karty pracy dostępne pod poniższym linkiem:

https://drive.google.com/file/d/18uBban5ym26RzpA5L_jzjbL0HMgAEF91/view?usp=sharing

 

 

Brak komentarzy: