stycznia 11, 2021

Program nauczyciela współorganizującego proces kształcenia realizowany w warunkach nauczania zdalnego.

    


    Nauczanie zdalne jest szczególnie trudne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja nauczania zdalnego powinna być dostosowana do potrzeb i możliwości ucznia z niepełnosprawnością wynikająca z IPET. Aby pomóc swojemu uczniowi w tym trudnym czasie nauczyciel współorganizujący kształcenie może zmodyfikować swój program wspomagania podjąć poniższe działania:

  • udział w lekcjach online, łączenie się z klasą i nauczycielami prowadzącymi, a podczas nich obserwacja ucznia, reagowanie na bieżąco na jego potrzeby oraz czuwanie nad realizowaniem przez ucznia kolejnych zadań,
  • tworzenie notatek z lekcji i innych pomocy wizualnych umożliwiających uczniowi przyswojenie omawianych treści podczas lekcji online i wysyłanie ich uczniowi,
  • koordynowanie i nadzorowanie nauki ucznia w warunkach domowych zgodnie z planem lekcji i realizowanym programem edukacyjnym po przez analizę materiałów zdalnych do pracy samodzielnej wysyłanych przez nauczycieli prowadzących i dostosowanie ich do możliwości ucznia,
  • monitorowanie pojawiających się trudności oraz kontrolowanie postępów w nauce po przez sprawdzanie czy uczeń odsyła zadane zadania, projekty, materiały do pracy samodzielnej, analizę ocen otrzymywanych przez ucznia podczas nauczania zdalnego,
  • doskonalenie u ucznia umiejętności przygotowania swojego stanowiska pracy podczas nauki zdalnej, organizacji i planowania swojego dnia szkolnego, swojej pracy po przez ustalenie kolejności wykonywanych czynności, zadań (tworzenie wspólnie z uczniem panu dnia z uwzględnieniem przerw w nauce),
  • doskonalenie umiejętności planowania czasu wolnego (rozmowy z uczniem na temat sposobów spędzania wolnego czasu poza komputerem w warunkach pandemii, wskazówki nauczyciela ),
  • podjęcie współpracy z nauczycielami prowadzącymi w celu organizacji lekcji zdalnej, wyszukiwaniu i tworzeniu pomocy do zajęć na odległość, zgodnie z bieżącą tematyką pod kątem wspomaganego ucznia, a gdy zajdzie taka potrzeba sugerowanie innym nauczycielom dalszych modyfikacji narzędzi i metod,
  • w porozumieniu z nauczycielami prowadzącymi zmniejszenie ilości zadań do samodzielnego wykonania, wydłużenie terminów oddania zadań domowych, projektów, 
  • kontaktowanie się z nauczycielami prowadzącymi w sytuacjach problemowych,
  • ustalenie najdogodniejszego sposobu wzajemnego kontaktu /preferowany kontakt telefoniczny/, który pozwoli nauczycielom wraz z rodzicami zorganizować w warunkach domowych odpowiednią formę wspierania dziecka,
  • informowanie na bieżąco rodzica o przebiegu nauczania zdalnego, funkcjonowania dziecka podczas lekcji, jego aktywności, zaangażowaniu, motywacji, zachowaniu,
  • wsparcie emocjonalne ucznia i rodzica, szczególnie w momencie pojawienia się jakichkolwiek trudności w nauce zdalnej, ale także związanych z niwelowaniem obniżonego nastroju oraz napięć emocjonalnych / wyznaczenie dodatkowych konsultacji stacjonarnych dla dziecka i rodzica/
  • pozytywne motywowanie ucznia do działania, wspieranie rodzica w motywowaniu ucznia,
  • stała współpraca z pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz wychowawcą klasy w celu zapewnienia wsparcia uczniowi i rodzicom /konsultacje stacjonarne dla ucznia i rodzica ze specjalistami szkolnymi/


Przykładowy program wspomagania do pobrania poniżej:


 



Brak komentarzy: