maja 05, 2021

"Uwaga! Koncentruję się!" Eduspecjalni polecają!



Wydawnictwo Harmonia oferuje pedagogom i terapeutom serię ciekawych ćwiczeń pod tytułem "Uwaga! Koncentruję się!" Dostępne są pozycje opracowane dla najmłodszych uczniów, klas IV-VI, gimnazjum oraz liceum i technikum. 


Ja dziś na warsztat wzięłam książkę przystosowaną dla uczniów klas IV-VI. I jeśli miałabym powiedzieć, że są pozycje "must have" dla pedagogów specjalnych, to te zeszyty z pewnością znalazłyby się na niej! I to wysoko. 
Jak sama Harmonia opisuje tę pozycję:
"(...)Dziecko wykonując ćwiczenia, oprócz doskonalenia koncentracji uwagi, rozwija także wiele innych funkcji: kształci percepcję wzrokową i orientację przestrzenną, trenuje pamięć i logiczne myślenie, usprawnia motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową."
W książce znajdziemy ćwiczenia wymagające od naszych uczniów wytężenia pamięci, wzroku i logicznego myślenia. Ćwiczymy poprzez porównywanie, wyszukiwanie różnic, dobieranie par, eliminowanie niepasujących elementów, znajdowanie ukrytych słów lub znaków. Są ćwiczenia słowne, liczbowe i logiczne, również fani kodowania znajdą coś dla siebie!  
Mając tę pozycję zawsze czuję się przygotowana na rewalidację! Co więcej, nieraz zdarzało mi się tak, że miałam plan na dane zajęcia, ale mój uczeń zdecydowanie go nie podzielał. Ponieważ nasza praca terapeutyczna nie ma listy tematów do zrealizowania takiej jak mają nauczyciele "przedmiotowcy", dostosowuje materiał do nastroju i możliwości ucznia w danym dniu. Sami wiecie, że raz nasze dzieciaki pracują na najwyższych obrotach, a innego dnia jedno małe ćwiczenie przeciąga się na całe zajęcia. Mając pod ręką tę książkę jestem w stanie nawet w czasie zajęć modyfikować zadania dla mojego ucznia, albo całkowicie je wymienić. Sprawia to, że na zajęciach nie panuje atmosfera przymusu, czy tego, że koniecznie musimy dany temat domknąć. Jeszcze nie zdarzyło mi się, abym w takiej sytuacji nie znalazła odpowiedniego ćwiczenia dla mojego ucznia. Zeszyt "Uwaga! Koncentruję się!" jest tak bogaty w różnorodne zadania, że zawsze znajdujemy coś odpowiedniego. 
Obserwując grupy dyskusyjne dla pedagogów i terapeutów zauważyłam dość duże zapotrzebowanie na propozycje dla starszych uczniów. Tym bardziej myślę, że warto zaopatrzyć się w tę książkę. To co bardzo mi się podoba, to fakt, że ćwiczenia wcale nie są banalne (na szczęście na końcu znajduje się klucz odpowiedzi)! Wymagają faktycznego skupienia uwagi uczniów. Są świetnie dostosowane do wieku! Ponadto jej cena jest bardzo przystępna, zważywszy na bogactwo treści. Jest to zaledwie kilkanaście złotych.
Jak korzystać z takiej pomocy dydaktycznej w formie zdalnego nauczania? Banalnie! 
Kiedy chcę wykorzystać konkretne ćwiczenie z zeszytu od Harmonii wykonuje skan konkretnej strony lub ćwiczenia (korzystam z bardzo wygodnej aplikacji na telefon, która przerabia zdjęcia na skany) i dodaję ćwiczenie już w formie obrazka jpg do tablicy, po której uczeń może pisać. Ja najbardziej lubię korzystać z Jamboard od Googla, ale jestem pewna, że znajdzie się mnóstwo tablic, do których można dodać swój obrazek i po nim pisać na ekranie :) 
Skany wykorzystuję wyłącznie do pracy z uczniami! 




Dajcie znać w komentarzach czy znacie tę książkę, albo jakie jest Wasze "must have" na rewalidację! 


Opracowała: Anna Tulej

Brak komentarzy: