sierpnia 10, 2021

Co zamiast schematycznej kserówki dla trochę starszych dyslektyków?

 




 

    Zaproponowane w tym poście ćwiczenia są przeznaczone przede wszystkim dla młodzieży z dysleksją rozwojową, ale będą też pomocne dla uczniów z trudnościami z koncentracją uwagi oraz trudnościami językowymi w tym nastolatków z spektrum autyzmu. Uwaga ma decydujące oddziaływanie na spostrzeganie czy zapamiętywanie, które mają znaczący wpływ na postępy w uczeniu się.

Zaburzenia uwagi powodują, że uczeń łatwo się rozprasza, często zamyśla,  działa chaotycznie. Ma trudności ze zrozumieniem poleceń, planowaniem swojej pracy i jej organizacją. Zdarza się mu mylić cyfry czy litery, często nie doprowadza do końca zadań, czynności, które rozpoczął i popełnia różnego rodzaju pomyłki, szczególnie w momentach sprawdzania wiedzy. Trudności pojawiają się również w pozyskiwaniu znaczących treści i wyłączaniu informacji nieistotnych. 

    Na rynku wydawniczym znajdziecie wiele propozycji zawierających karty pracy. Z moich obserwacji wynika jednak, że proponowanie uczniom nużących kart pracy podczas terapii nie zawsze przynosi oczekiwane skutki, a może doprowadzić do spadku motywacji i znużenia, dlatego również dla starszych dyslektyków staram się znaleźć ciekawą alternatywę na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w postaci gier terapeutycznych stworzonych z pomocą  dobrze znanej Canvy.  

Na początek proponuję wam najprostszą z gier, ale z trudnymi słowami, które nawet od dorosłych wymagają dużego skupienia. 

SYNONIMY MEMORY

Gra zawiera 18 par synonimów w kolorowej wersji graficznej. Jej celem jest nie tylko wsparcie koncentracji uwagi, ale rozbudowanie zasobu rozumianych i używanych słów. Gra może być również wprowadzeniem do pracy z słownikiem wyrazów bliskoznacznych również w wersji elektronicznej. Znajdziecie tu takie przymiotniki jak: aprobowany, chroniczny, niefortunny, nieokrzesany czy pasywny.

https://drive.google.com/file/d/1e_jihoIoxVC4-leI5XgG4ttteGl0vLDB/view?usp=sharing

ANTONIMY MEMORY

Gra analogiczna do powyższej jednak zawierająca 12 par antonimów, które rozszerzą słownictwo nawet najbardziej elokwentnych gaduł. Znajdziecie tu takie przymiotniki jak: pospolity, apodyktyczny, haniebny czy niezupełny. 

https://drive.google.com/file/d/1_xTH4Z5VeW32QzYUw1Po0ne_6jgq5NBk/view?usp=sharing

FRAZELOGICZNE FISZKI

Zestaw do pobrania zawiera 32 karty w przejrzystej szacie graficznej, 16 z obrazkami zwierząt i 16 z rzeczownikami, zadaniem ucznia jest połączenie w pary obrazków w taki sposób, by powstały znane związki frazeologiczne takie jak psia pogoda, kurza ślepota czy końskie zaloty. Gdy gracz odnajdzie parę, by zdobyć dodatkowy punkt musi jeszcze prawidłowo przedstawić znaczenie frazeologizmu. Jeśli uczniowie będą mieli problemy warto zachęcić ich do skorzystania ze słownika frazeologicznego również w wersji elektronicznej. Zanim zagracie z uczniami sami sprawdźcie znaczenie, wiedzieliście, że psia pogoda ma zupełnie odmienne znaczenie niż pogoda pod psem? 



Gdy frazeologizmy już wam nie straszne pora pogłębić wiedzę z rozumienia i używania związków frazeologicznych. 

MAPY MYŚLI ZNAJDŹ BRAKUJĄCE SŁOWO  

Zestaw do pobrania zawiera 5 kolorowych planszy tj. mapy myśli, w których należy znaleźć brakujące słowo, które łączy wszystkie zebrane związki frazeologiczne. Pod spodem znajduje się pasek z wskazówkami obrazkowymi, gdy je rozszyfrujemy łatwiej będzie odnaleźć słowa klucze do każdej z plansz. Po rozwiązaniu zagadek warto zachęcić ucznia do stworzenia własnej mapy myśli ze słowem klucz. To ćwiczenie może stać się wprowadzeniem do nauki tworzenia map myśli, które usprawnią planowanie i organizację procesu uczenia się naszych podopiecznych. 


Inspiracją do stworzonych pomocy terapeutycznych, były dwie pozycje książkowe zawierające karty pracy, które serdecznie polecam: Karolina Kuna, Ćwiczenia słownikowe. Związki frazeologiczne. Synonimy i Antonimy, wyd. Harmonia, Gdańsk 2018; Anna Jurek, Skoncentruj się. Zestaw ćwiczeń dla uczniów klas VII-VIII i szkół ponadpodstawowych, wyd. Harmonia, Gdańsk 2019



opracowała: mgr Agnieszka Krupa-Wiśniewska

3 komentarze: