sierpnia 23, 2021

Jak napisać program zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z spektrum autyzmu z wykorzystaniem naszych blogowych materiałów?

        Pisząc program rewalidacyjny ważne jest, aby skupić się przede wszystkim na potrzebach dziecka i celach rewalidacyjnych, jakie chcemy osiągnąć podczas trwania zajęć. Ważne jest, aby pamiętać o tym, że to dziecko nadaje rytm i tempo realizowania poszczególnych celów, a naszym zadaniem jest jedynie podążanie za nim. Dlatego nasz program powinien być elastyczny i zawierać adnotację : ,,treści programu będą realizowane w dowolnej kolejności i dostosowane do realnych potrzeb, możliwości i zainteresowania ucznia." Taka adnotacja daje nam komfort, że nie wszystkie zawarte w programie działania muszą być zrealizowane, gdyż to realne potrzeby dziecka zdecydowały o tym, co realizowaliśmy i z jaką intensywnością. Dzięki takiej adnotacji nasz program staje się również naszą pomocą, a nie sztywnym dokumentem, który włożymy do nauczycielskiej szuflady.

    Oczywiście program powinien być napisany na podstawie informacji zawartych w orzeczeniu, ale również na podstawie naszych własnych obserwacji, wskazówek pedagoga szkolnego i innych nauczycieli uczących oraz po rozmowie z rodzicem, który jest źródłem informacji o dziecku, więc przed napisaniem programu warto jest zrobić rzetelny wywiad.  Znać mocne i słabe strony dziecka, a przede wszystkim jego zainteresowania, by móc nawiązać pozytywną relację z dzieckiem i nauczyć się mówić jego językiem. Może nie być to łatwe, biorąc pod uwagę fakt, że zajęcia rewalidacyjne odbywają się po lub przed lekcjami, a motywacja dziecka może nie być zbyt duża. Dodatkowo dochodzi zmęczenie. Dlatego zaproponujmy uczniowi działania i aktywności odmienne od tych proponowanych na lekcji, zrezygnujmy z kart pracy i podręczników na rzecz gier dydaktycznych, gier planszowych, ciekawych rozmów zgodnych z zainteresowaniami, filmów, muzyki i pomocy multimedialnych. Wykorzystajmy smartfon, komputer, tablicę audiowizualną. Postarajmy się na każdych zajęciach zaskoczyć naszego ucznia, wykorzystujmy nieoczywiste rozwiązania. Podejmujmy różne próby na zainteresowanie dziecka, niech nie będzie to żmudna terapia. Albo zwyczajnie zapytajmy naszego ucznia czego od nas oczekuje, jakie ma potrzeby, co lubi robić, jak wykorzystać czas rewalidacji, abyście obydwoje byli równie zadowoleni z jej przebiegu. Zaproponowany przeze mnie program zawiera rozwiązania, które możecie darmowo pobrać z naszego bloga.

    Ustal zasady pracy, które również znajdą się w programie zajęć rewalidacyjnych. Wspólnie z swoim uczniem stwórzcie kontrakt, który będzie je zawierał i którego będziecie wspólnie przestrzegać. Niech każdy z was ma swoją kopię lub powieście je w widocznym miejscu, sali gdzie odbywają się wasze zajęcia.

    Dobrze napisany program zawiera ewaluację, która pozwoli wam na jego modyfikację, gdy okaże się, że jednak nietrafnie oceniliście potrzeby dziecka. Refleksja w pracy nauczyciela rewalidanta jest niezmiernie potrzebna, podchodźcie krytycznie do swoich zajęć i zastanówcie się, co jeszcze można w nich ulepszyć, by twój uczeń ale i ty sam czuliście się bardziej komfortowo i aby uzyskać jeszcze lepsze efekty waszej wspólnej pracy. Życzę, ci dużo cierpliwości, wytrwałości, uśmiechu i kreatywnych pomysłów!

A jeśli masz ochotę skorzystać z przygotowanego przeze mnie programu rewalidacji z wskazówkami pobierz go darmowo z linku poniżej

przykładowy program zajęć rewalidacyjnych do pobrania tutaj

Opracowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska

Brak komentarzy: