września 14, 2021

Projekt- ,,Autyzm jestem wyjątkowy jak każdy"

 


Osoby ze spektrum autyzmu żyją wśród nas, a ich funkcjonowanie i poziom satysfakcji z życia w dużej mierze zależy od tego, czy są akceptowane i rozumiane przez otoczenie. Taka myśl przyświecała nam podczas organizacji i prowadzenia zajęć „Autyzm – jestem wyjątkowy jak każdy”. Zajęcia te przeprowadziłyśmy w klasach drugich w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi. Ich celem było budowanie świadomości dzieci na temat spektrum autyzmu i poszerzenie wiedzy w tym zakresie. Zależało nam na tym, aby uczniowie zrozumieli, że autyzm to nie choroba, a odmienny sposób funkcjonowania objawiający się różnicami w komunikacji, rozumieniu i wyrażaniu emocji czy zachowaniu. Rozpowszechnianie wiedzy na ten temat jest w naszym przekonaniu bardzo ważne, ponieważ często brak tolerancji wynika z niewiedzy, a coś co jest dla nas obce i niezrozumiałe, budzi opór i wrogość.

    „Jestem wyjątkowy jak każdy” – to hasło przewodnie naszych zajęć, które zawiera to, co chciałyśmy przekazać dzieciom: każdy bez względu na swoje słabości i ograniczenia jest wartościowym człowiekiem zasługującym na szacunek i zrozumienie.

Opracowany przez nas scenariusz zajęć zakłada realizację następujących aktywności:

  •  projekcja krótkiego filmu na temat autyzmu oraz wykonanie mapy myśli na podstawie informacji w nim zawartych;
  • ćwiczenia praktyczne w grupach polegające na doświadczeniu odmiennego sposobu postrzegania i odczuwania świata;
  • ekspresja plastyczna oraz swobodne wypowiedzi dzieci.

Zależało nam na tym, aby uczniowie byli maksymalnie zaangażowani w zajęcia. Osiągnęłyśmy ten cel dzięki wprowadzeniu metod aktywizujących, które wyzwoliły w dzieciach spontaniczność oraz pozwoliły zaangażować zarówno ciało, jak i umysł. Praktyczne doświadczenie odmienności w zakresie przetwarzania sensorycznego i funkcjonowania emocjonalno-społecznego pomogło uczniom zrozumieć, że ludzie bardzo różnią się między sobą – wszyscy mają indywidualne zdolności, ale również swoje słabości i ograniczenia. Ekspresja plastyczna wyzwoliła kreatywność uczniów, a wykonana wspólnie praca nawiązywała do przesłania naszych zajęć: różnimy się między sobą i to właśnie stanowi wartość, bo wszyscy razem tworzymy wyjątkową społeczność. Umożliwienie dzieciom swobodnych wypowiedzi na temat wrażeń po zajęciach sprawiło, że poczuły się ważne, a nam uświadomiło, jak wiele wyniosły z zajęć. Nasze zajęcia spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród uczniów, rodziców i innych nauczycieli. Dzielimy się scenariuszem zajęć, zachęcając równocześnie do jego wykorzystania w pracy z dziećmi i młodzieżą, ponieważ budzenie szacunku wobec drugiego człowieka, propagowanie idei tolerancji i bezinteresownej pomocy to jedno z naszych najważniejszych zadań.

Scenariusz projektu do pobrania tutaj

 Artykuł i scenariusz opracowały: mgr Marzena Satoła i mgr Sabina Żmija 

 

 

1 komentarz:

  1. Widzę, tutaj cenne wiadomości i całkowicie się z nimi zgadzam. W ogóle trzeba dbać w szczególności o dzieci z autyzmem, warto więc stawiać na takie placówki, jak szkoła terapeutyczna warszawa https://szkola-terapeutyczna.pl , które dają możliwość swobodnego rozwoju dzieci. Super, że są takie szkoły, które są otwarte na dzieci z różnymi problamami.

    OdpowiedzUsuń