września 05, 2021

Kreatywnie na pierwszych zajęciach rewalidacji-pakiet kart pracy


    
    Buszując w sieci natchnęłam się na wiele pytań związanych z pierwszymi zajęciami rewalidacyjnymi, więc postanowiłam podzielić się z wami moimi pomysłami na pozytywne rozpoczęcie terapii. Pierwsze spotkanie to czas na przełamanie lodów i zbudowanie pozytywnej relacji z uczniem, luźną rozmowę na każdy temat czy zagranie w grę planszową, która wywoła uśmiech na twarzy ucznia jak i nauczyciela. Jest to też dobry czas na poznanie zainteresowań dziecka, zdobycie wiedzy na temat, tego co lubi jak i nie lubi. Ważne, aby uczeń mógł poznać również nas, opowiedzcie o sobie , swojej pasji, może w jakiś oryginalny sposób? Przebierzcie się, przynieście jakiś rekwizyt związany z waszymi zainteresowaniami, posłuchajcie fragmentu ulubionego utworu czy obejrzyjcie kawałek serialu. Zadbaj o to, żeby pierwsze zajęcia były ciekawe i panowała na nich luźna atmosfera, pełna zrozumienia. Dobrze się do nich przygotuj, pierwsze dobre wrażenie możesz zrobić tylko raz, od twojej postawy może zależeć całoroczna postawa i poziom motywacji dziecka na kolejnych zajęciach.
  



Inne propozycje na zbudowanie pozytywnej relacji z uczniem znajdziecie w poście pt. Od czego rozpocząć rewalidację?", do którego odsyłam w linku poniżej:


Uczniowie, niechętnie podchodzą do kart pracy, niezależnie od tego, czego dotyczą i jak pięknie są wykonane, dlatego aby ich zachęcić rekomenduje wspólne uzupełnianie karty w jednakowym czasie, nauczyciel i uczeń, a potem każdy z was dzieli się swoimi odpowiedziami i porównuje je. To super pomysł na inspirujące rozmowy, a poza tym możecie poszerzyć wiedzę, o samych sobie. 

Bardzo ważne, aby na pierwszych zajęciach zapytać dziecko o jego oczekiwania względem zajęć, sam uczeń może mieć pomysły na zajęcia godne uwagi, a dodatkowo będzie czuł się doceniony i miał poczucie sprawstwa. Pozwól dziecku od czasu do czasu również decydować o formie zajęć rewalidacyjnych, będzie to cennym doświadczeniem dla ciebie i dla niego. 


https://drive.google.com/file/d/15i6kCxByhkRnlrTPiJf_P6VULRAm-VXS/view?usp=sharing


Na drugich zajęciach proponuje spisanie kontraktu waszych zajęć, ustalenie zasad, które będą was wspólnie obowiązywać np. jesteśmy aktywni na zajęciach, nie spóźniamy się, raz w miesiącu ,,Daniel" proponuje, co będziemy robić, jesteśmy dla siebie życzliwi itp. Ważne jest aby na takim kontrakcie się złożyć swoje podpisy i powiesić go w widocznym miejscu, co ułatwi jego respektowanie w dalszej pracy.



https://drive.google.com/file/d/1n3TSi076m_jGxCvLacbt15iZ0g8_VQ5Q/view?usp=sharing


Opracowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska

3 komentarze:

  1. Pomysl z kontraktem i umieszczenie go na widocznym miejscu jest ciekawy. Patrzac na wasza dzialanosc wydaje sie ona czasami zbyt intuicyjna . Potrzeba wiecej formalizmu i podbudowy teoretycznej . Z powazaniem Dariusz Krzywicki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Blog zamieszcza praktyczne wskazówki do pracy nauczycieli i specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną powinni już posiadać, a jak nie to łatwo ją zdobyć (jest duży dostęp do literatury), w szkole i tak już jest przesyt formalizmu.

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za cenne wskazówki, jako że zaczynam dopiero swoją przygodę w tej specjalizacji to Wasze propozycje i pomysły bardzo mi pomogą.

    OdpowiedzUsuń