stycznia 30, 2022

Rozwój integracji sensorycznej i jej wpływ na rozwój dziecka.

  

 


 

 Rozwój integracji sensorycznej

Czym jest sensoryka? To nic innego jak zmysły. A zmysły to zdolność odbierania bodźców.
Ich rola jest nie do przecenienia. Dzięki nim poznajemy świat, wzbogacamy wiedzę,
poddajemy ją weryfikacji. Rozwój integracji sensorycznej u dziecka zależy od wielu
czynników;
- właściwości i tempa rozwoju układu nerwowego,
- doświadczeń gromadzonych przez dziecko,
- otoczenie, w jakim dziecko przebywa (przedmioty, osoby).


Właściwości układu nerwowego zmieniają się wraz z wiekiem dziecka. Niemowlę ma jeszcze
niedojrzały układ nerwowy. Dość dobrze radzi sobie z odbiorem wrażeń związanych z
dotykiem i czuciem równowagi, za który odpowiedzialny jest zmysł przedsionkowy. U
dziecka najwcześniej dojrzewa zmysł dotyku, następnie równowaga, węch, smak, słuch i na
końcu wzrok. Każde dziecko rodzi się z odruchami, czyli wrodzonymi, stereotypowymi
odpowiedziami dziecka na bodźce. Niemowlę gromadzi wrażenia z poszczególnych
zmysłów, ale ma jeszcze problem z ich integracją, gdyż nie zostały utworzone połączenia z
wyższymi ośrodkami mózgu. Wraz z wiekiem procesy te przebiegają coraz sprawniej.
Oczywiste jest, że dzięki doświadczeniom dziecko doskonali pracę poszczególnych zmysłów.
Każda okazja jest dobra, aby dziecko mogło zebrać moc doświadczeń. Zadaniem dorosłych
jest kreowanie okoliczności zaskakujących, tworzących zaciekawienie świata przez dziecko.
Rodzic i nauczyciel jest inspiratorem twórczego myślenia. Aktywność oparta na działaniu
twórczym pozwala pokazać własną indywidualność, uczy być twórcą kultury oraz twórcą
historii samego siebie. Patrz i szukaj odpowiedzi- uświadamia istnienie różnych punktów
widzenia tej samej rzeczywistości. Dla wielu rodziców najważniejsze w edukacji
przedszkolnej jest umiejętność czytania i pisania. Są ważne, ale nie najważniejsze. Nadrzędną
rolę w rozwoju dziecka są doznania. Każde dziecko, aby mogło się rozwijać, powinno mieć
zapewnioną możliwość zdobywania różnorodnych doświadczeń.
Niestety nie zawsze układ
nerwowy radzi sobie z przetwarzaniem sensorycznym. Bywają dzieci niezgrabne, mają
problem samodzielnym ubieraniem się, niechętnie biorą udział w zajęciach ruchowych,
szybko się męczą. Inne wręcz przeciwnie – są niespokojne, nadaktywne, impulsywne, mają
kłopot ze skupieniem się na jednej czynności. Czasem sprawiają wrażenie agresywnych, bo
uwielbiają zderzać się i siłować z innymi dziećmi. Są dzieci, którym przeszkadza zbytnia
bliskość innych osób, przeszkadzają im głośne dźwięki, jasne światło, zapachy, smak
niektórych potraw. Niechętnie biorą do ręki plastelinę, masę do lepienia. Te i podobne
zachowania mogą wynikać z nieprawidłowego rozwoju poszczególnych układów
sensorycznych lub niewłaściwej integracji zebranych przez układ nerwowy wrażeń.
 

Artykuł opracowała Barbara Ozymko- Galińska
Przedszkole nr 12 w Koszalinie

Brak komentarzy: