lutego 03, 2022

Rewalidacja NASTOLATKI - Scenariusze lekcji i karty pracy dla uczniów agresywnych

     Szukając inspiracji na zajęcia z moimi uczniami - nastolatkami natchnęłam się na pozycję książkową, którą szczerze polecam nie tylko do pracy z dziećmi z spektrum autyzmu ale również tym, które mają zaburzenia zachowania, przejawiają zachowania agresywne i autoagresywne oraz mają trudności z emocjami czy normami społecznymi. Szczególnie trudno jest znaleźć inspirację do zajęć z nastolatkami powyżej 12 roku życia. Bardzo często nastolatkowie doskonale opanowali umiejętność nazywania i rozpoznawania emocji swoich i innych ludzi, ale wciąż mają trudności z panującymi zasadami i akceptowalnie społecznie zachowaniami, a więc co zrobić, by tym zachowaniom przeciwdziałać i gdzie szukać pomysłów na efektywne, nienudne zajęcia rewalidacyjne z zakresu rozwoju emocjonalno-społecznego?

    Polecam książkę Jana Stewarta ,,Jak radzić sobie z złością? Trening dla Nastolatków" ( Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna) , która zawiera scenariusze i karty pracy dla uczniów szkół wyższych podstawowych i ponadpodstawowych. Każda jednostka lekcyjna zawiera scenariusz czyli ,,wskazówki trenera", pomagające terapeucie lub nauczycielowi zorganizować zajęcia oraz ćwiczenia i karty pracy do powielenia dla uczniów. Jak pisze autor książka została stworzona, by pomóc uczniom zrozumieć złość i opanować pewne techniki, pozwalające zarządzać własną złością w sposób bardziej efektywny. Notatki dla nauczyciela zawierają:

 -wprowadzenie czyli tekst napisany dla uczniów, który warto wykorzystać przed treningiem,

-zadanie czyli cele do osiągnięcia po przeprowadzeniu warsztatu, 

-rozgrzewka czyli pytania do dyskusji w grupie, pozwala określić nauczycielowi, co jego uczniowie już wiedzą na dany temat lub wprowadzić ich w nowy temat, zwykle w ciekawy, nieszablonowy sposób


-trening to główna część zajęć, lekcji, warsztatów, zawiera karty pracy dla uczniów oraz inne zadania pozwalające wykształcenie określonych umiejętności,


-relaks to etap podczas, którego jest omawiana sytuacja i praca wykonana podczas treningu, podsumowywane są określone działania, zadania, wykonane karty pracy i wyciągane wnioski

-kolejny krok ta część zawiera dodatkowe aktywności, związane z ogólnym tematem treningu, które można wykonać dodatkowo już poza lekcjami, zajęciami np. przeprowadzenie wywiadu, poszukiwanie dalszych informacji na ten temat w różnych źródłach multimedialnych, stworzenie sztuki teatralnej, odegranie krótkiej scenki oraz inne aktywności werbalne.


Dlaczego warto mieć tą pozycję?

-bo zawiera aż 38 różnych propozycji na zajęcia,

-są tutaj gotowe karty pracy dla uczniów,

-wykorzystuje różne metody takie jak: dyskusja, drama, gra dydaktyczna, arteterapia, ćwiczenia intrapersonalne i interpersonalne, muzykoterapię, aktywność fizyczną oraz zadania rozwijające logiczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów,

-są to propozycje do zajęć indywidualnych, małych grup, a nawet całej klasy.

POLECAM.

Opracowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska




Brak komentarzy: