września 12, 2022

Pedagog specjalny- narzędzia diagnostyczne oraz propozycje wybranych testów przesiewowych.

 


Ważnym zadaniem pedagoga specjalnego jest diagnozowanie potrzeb uczniów. Z pewnym niepokojem obserwuję tendencję do skrótu myślowego, jakoby pedagog specjalny miałby realizować to zadanie wyłącznie poprzez stosowanie określonych narzędzi badawczych i testów. Ważnym bowiem narzędziem w pracy pedagoga specjalnego jest wywiad, obserwacja- wszystko  po to, aby być blisko ucznia! Tym co niezmiennie będzie Waszym cennym narzędziem na trudnej czasem drodze diagnozy- niech będzie diagnoza funkcjonalna. Dobry arkusz diagnozy funkcjonalnej w rękach pedagoga specjalnego będzie świetnym narzędziem! 



Niemniej, w tym poście postanowiłam odpowiedzieć na Wasze pytania o narzędzia diagnozujące w pracy pedagoga specjalnego. Poniżej zestawienie kilku przydatnych narzędzi. Należy pamiętać, że NIE ZASTĘPUJĄ ONE DIAGNOZY! Wskazują jedynie ryzyko pewnych zaburzeń. Współpraca z poradniami psychologiczno- pedagogicznymi to kolejne bowiem zadanie pedagoga specjalnego, które powinien efektywnie wykonywać.

P.S. Macie prawie pakiet materiałów przydatnych w pracy pedagoga specjalnego!

 Plan pracy pedagoga specjalnego- kliknij w link

Nasz blog niech będzie inspiracją do Waszej pracy! Powodzenia!

                                                     Anna Piwowarska

DIAGNOZA UCZNIA ZDOLNEGO
 Diagnoza ucznia zdolnego stanowi jedno z ważnych zagadnień w edukacji.Poniższe zestawy narzędzi diagnozujących opracowanych przez ORE będą dla Was, pedagogów specjalnych przydatnym rozwiązaniem.

Diagnoza i wspomaganie w rozwoju dzieci uzdolnionych − Test Uzdolnień Wielorakich i materiały dydaktyczne 

Kwestionariusz inteligencji wielorakiej Gardnera 

Kwestionariusz uzdolnień szczegółowych według H. Gardnera
 

 TESTY PRZESIEWOWE- SPEKTRUM AUTYZMU

 Poniższe testy  przesiewowe pomagają rozpoznać wczesne sygnały, które mogą wskazywać na autyzm. Nie zastępują diagnozy, ale pomagają zauważyć dzieci,młodzież, dorosłych, którzy są w grupie podwyższonego ryzyka. Jeśli badany uzyskał podwyższony lub wysoki wynik, oznacza to, że warto skonsultować się ze specjalistami.

TEST BADABADA 

Autyzm-testy przesiewowe dla dzieci i nastolatków oraz dla osób dorosłych. 

P.S.Strony związane z autyzmem , które każdy pedagog szkolny oraz specjalny powinien znać http://badabada.pl/      https://jim.org/    https://synapsis.org.pl/

 

 TEST PRZESIEWOWY- RYZYKO DYSLEKSJI

 Skala Ryzyka Dysleksji jest metodą, która pozwala na wczesne rozpoznanie u dzieci trudności w nauce czytania i pisania. Jest to narzędzie przesiewowe, które zostało opracowane przez prof. Bogdanowicz. U starszych uczniów warto obserwować, analizować to jak czytają, piszą, itd.

Skala ryzyka dysleksji

Obserwacja- lista kontrolna dysleksji 

Występujące trudności oraz Sposób dostosowania warunków egzaminacyjnych 

 

 TESTY CZYTANIA KLASY I-VII,  DIAGNOZA UCZNIA W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM

Test Głośnego Czytania dla klas I - VII Jana Konopnickiego

Test czytania głośnego klasy 1-7 

Diagnoza ucznia w młodszym wieku szkolnym - polecam! W materiale znajdziesz bogaty materiał , który pomoże Ci skonstruować diagnozę funkcjonalną ucznia.

KWESTONARIUSZ SENSOMOTORYCZNY

kwestionariusz sensomotoryczny 

OCENA ZACHOWANIA UCZNIA- KWESTIONARIUSZ POMOCNICZY W OBSZARZE EMOCJONALNO- SPOŁECZNYM 

Strona 22 tego ważnego dla pedagoga specjalnego PDF to tabela z przykładową skalą obserwacyjną ww obszarze

Knapik- diagnoza funkcjonalna

ZESTAWIENIE NARZĘDZI DO BADAŃ DZIECI I MŁODZIEŻY

Zestawienie narzędzi do badań dzieci i młodzieży- materiał ORE 

Pozycje książkowe godne polecenia dla pedagogów, nauczycieli celem diagnozy dla uczniów            w młodszym wieku szkolnym


Koomar J., Kranowitz C, Szklut S. i inni Integracja sensoryczna. Odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli. Formularze. Listy kontrolne i praktyczne narzędzia dla nauczycieli i rodziców



  Grabowska D.  Diagnoza gotowości szkolnej klasa 1. Karty pracy


 


 

 


 

 

9 komentarzy:

  1. Moja córka ma problemy z czytaniem co mam zrobić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skonsultowac się z wychowawcą, pedagogiem w szkole, być może zaproponują jakieś zajęcia dodatkowe. Może Pani ja również przebadać w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

      Usuń
  2. DZIĘKUJĘ BARDZO ZA PIGUŁKĘ POMOCY DO PRACY:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jak dobrze, ze tu trafiłam :)

      Usuń
  3. Bardzo dużo interesujących wiadomości jest skierowanych dla uczniów ze szkół, a ja bardzo proszę o pomoc skierowaną do przedszkolaków. Zaczynam w tym roku pracę dodatkową, jako pedagog specjalny i wszystko jest dla mnie ogromną niewiadomą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo, bardzo dziękuję za wszelką pomoc. Zaczynam pracę w szkole średniej i chciałabym mieć poczucie dobrze wykonanej pracy, dlatego jeszcze raz DZIĘKUJĘ !

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne materiały,b.dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję bardzo za materiały. Bardzo pomocne i interesujące.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję bardzo za stworzenie i prowadzenie tej strony!! Bardzo mi pomogła :)

    OdpowiedzUsuń