września 11, 2022
Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne kojarzą się rodzicom z zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, szczególnie wtedy gdy dzieci mają trudności w nauce. Jednak tak naprawdę terapia pedagogiczna kierowana jest do innej grupy uczniów. Je celem jest przede wszystkim korygowanie i kompensacja zaburzeń psychoruchowych dziecka, głównej przyczyny niepowodzeń szkolnych. Zajęcia powinny być prowadzone w niewielkiej grupie osób, do 5 dzieci przez wykwalifikowanego pedagoga posiadającego kwalifikacje z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej. Jest to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dostępna w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, oferowana dzieciom z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzającą specyficzne trudności w uczniu się.
Specyficzne trudności w uczeniu się według rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej to ,,trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, którzy mają trudności w przyswajaniu treści nauczania, wynikające z specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego, nieukierunkowane schorzeniami neurologicznymi". Uczniowie z specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają trudności w opanowaniu i stosowaniu umiejętności słuchowych, mówienia, czytania, pisania, rozumienia oraz umiejętności matematycznych. Dotyczą dzieci, które odnoszą niskie wyniki w nauce pomimo prawidłowego poziomu inteligencji, dojrzałości oraz zapewnienia przez szkołę i środowisko domowe odpowiednich warunków dydaktycznych do zdobywania wiedzy i umiejętności. Przyczyną tych trudności jest nieharmonijny rozwój psychoruchowy, a w szczególności opóźnienie rozwoju niektórych funkcji poznawczych ( słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych), ruchowych oraz ich współdziałania.
Zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi są objęte dzieci, które przejawiają: niską samoocenę i motywację do nauki, niski poziom koncentracji uwagi, bardzo wolne tempo pisania i czytania, trudności z zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu, niechęcią do czytania dłuższych tekstów, niechęcią do pisania, popełnianiem błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad pisowni, trudności z organizacją i planowaniem swojej pracy, niewyraźne pismo, trudności z dokonywaniem prostych działań matematycznych w pamięci, trudności z organizacją zapisu działań matematycznych, równie często mylą znaki matematyczne.
Należy pamiętać, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nie dadzą widocznych efektów w krótkim przedziale czasu, korygowanie trudności to okres długotrwały, wymagający cierpliwości i długotrwałych ćwiczeń, zarówno w szkole, jak i w domu.
Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych powinien być dostosowany do potrzeb i trudności określonej grupy i modyfikowany zgodnie z nimi. Zadania i treści programowe powinny być zróżnicowane i dotyczyć każdego obszaru, z którym dzieci mają trudności.
Opracowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska
Czy jest szansa na podobny program dla przedszkolaków?
OdpowiedzUsuńŚwietny program !!
OdpowiedzUsuńja bym była zainteresowana również programem dla przedszkolaków
OdpowiedzUsuń