października 20, 2020
Recenzja publikacji „Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań”. Kazimierz Słupek
Zaczynając pracę nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne,
początkowo czułam się bardzo zagubiona w gąszczu różnych przepisów i
niesamowitej ilości wzorów IPET-ów i wielospecjalistycznych ocen. Zupełnie nie
wiedziałam, co wybrać. Do momentu, gdy w moje ręce trafiła pozycja
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, których autorem jest
Kazimierz Słupek. Jest to publikacja zawierająca szczegółowy opis, jak powinna
wyglądać pomoc psychologiczna udzielana uczniom w szkole. Dotyczy to nie
tylko uczniów posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym.
Autor szczegółowo przedstawił istotę kształcenia specjalnego – jak
powinna wyglądać dokumentacja, gdzie można zorganizować kształcenie – tutaj
szczegółowo wymieniono placówki, w których uczeń może zdobywać
wykształcenie. Kolejnym atutem tej pozycji jest zebranie i dokładna analiza
dostosowywania wymagań edukacyjnych dla poszczególnych grup
niepełnosprawności. Okazuje się, że książka Słupka to bogate o elementy
teoretyczne i praktyczne kompendium wiedzy z zakresu wsparcia ucznia ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Minusem publikacji jest fakt, że nie
dołączono do niej elektronicznej wersji przykładowych dokumentów tak, by
każdy, kto zechce skorzystać, nie dokonywał mozolnego przepisywania wzoru,
a miał już gotowy dokument i adekwatnie do własnych potrzeb mógł
dostosować arkusze. W mojej opinii warto mieć tę książkę na własność, w
swojej prywatnej nauczycielskiej biblioteczce. Bo i cena jest przystępna –
zależnie od księgarni waha się bowiem między 25,00 a 32,00 zł.
Poszczególne rozdziały zawierają następujące treści: rozdział pierwszy
przedstawia szczegółowy opis, jak wygląda pomoc psychologiczno-
pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak i gdzie
organizować kształcenie specjalne, nauczanie indywidualne i wczesne
wspomaganie rozwoju. Rozdział drugi poświęcony został tematyce
dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami
i niedostosowaniem, jak również ryzkiem niedostosowania społecznego. W tym
rozdziale można pozyskać informacje na temat uczniów, którzy nie posiadają
dokumentów (orzeczenia czy opinii), ale również wymagają wsparcia. Można
tutaj znaleźć informacje m.in. o uczniach zdolnych, przewlekle chorych,
zaniedbanych środowiskowo, z trudnościami adaptacyjnymi czy szczególnie
uzdolnionych. Niekwestionowanym atutem książki jest aneks zawierający
przykładowe wzory arkusza Ipet i wielospecjalistycznej oceny poziomu
funkcjonowania ucznia, wraz z pomocniczym arkuszem do jej przeprowadzania.
Zdecydowanie polecam niniejszą książkę – w szczególności stanie się ona
ważna w pracy każdego nauczyciela i terapeuty. Okaże się pomocna nie tylko
dla tych osób, które dopiero rozpoczynają swoją nauczycielską karierę
zawodową, ale także dla tych, którzy mają za sobą wieloletnie doświadczenie
w pracy z uczniem, ale szukają nadal inspiracji i pomocy, a co za tym idzie –
potrzebują skompensowanej wiedzy zebranej w jednej pozycji.
Recenzję przygotowała Agnieszka Olszewska
Brak komentarzy: