października 20, 2020

Recenzja publikacji „Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań”. Kazimierz Słupek



 


                                        
Zaczynając pracę nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne,

początkowo czułam się bardzo zagubiona w gąszczu różnych przepisów i

niesamowitej ilości wzorów IPET-ów i wielospecjalistycznych ocen. Zupełnie nie

wiedziałam, co wybrać. Do momentu, gdy w moje ręce trafiła pozycja

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, których autorem jest

Kazimierz Słupek. Jest to publikacja zawierająca szczegółowy opis, jak powinna

wyglądać pomoc psychologiczna udzielana uczniom w szkole. Dotyczy to nie

tylko uczniów posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym.

Autor szczegółowo przedstawił istotę kształcenia specjalnego – jak

powinna wyglądać dokumentacja, gdzie można zorganizować kształcenie – tutaj

szczegółowo wymieniono placówki, w których uczeń może zdobywać

wykształcenie. Kolejnym atutem tej pozycji jest zebranie i dokładna analiza

dostosowywania wymagań edukacyjnych dla poszczególnych grup

niepełnosprawności. Okazuje się, że książka Słupka to bogate o elementy

teoretyczne i praktyczne kompendium wiedzy z zakresu wsparcia ucznia ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Minusem publikacji jest fakt, że nie

dołączono do niej elektronicznej wersji przykładowych dokumentów tak, by

każdy, kto zechce skorzystać, nie dokonywał mozolnego przepisywania wzoru,

a miał już gotowy dokument i adekwatnie do własnych potrzeb mógł

dostosować arkusze. W mojej opinii warto mieć tę książkę na własność, w

swojej prywatnej nauczycielskiej biblioteczce. Bo i cena jest przystępna –

zależnie od księgarni waha się bowiem między 25,00 a 32,00 zł.


Poszczególne rozdziały zawierają następujące treści: rozdział pierwszy

przedstawia szczegółowy opis, jak wygląda pomoc psychologiczno-

pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak i gdzie

organizować kształcenie specjalne, nauczanie indywidualne i wczesne

wspomaganie rozwoju. Rozdział drugi poświęcony został tematyce

dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami

i niedostosowaniem, jak również ryzkiem niedostosowania społecznego. W tym

rozdziale można pozyskać informacje na temat uczniów, którzy nie posiadają

dokumentów (orzeczenia czy opinii), ale również wymagają wsparcia. Można

tutaj znaleźć informacje m.in. o uczniach zdolnych, przewlekle chorych,

zaniedbanych środowiskowo, z trudnościami adaptacyjnymi czy szczególnie

uzdolnionych. Niekwestionowanym atutem książki jest aneks zawierający

przykładowe wzory arkusza Ipet i wielospecjalistycznej oceny poziomu

funkcjonowania ucznia, wraz z pomocniczym arkuszem do jej przeprowadzania.

Zdecydowanie polecam niniejszą książkę – w szczególności stanie się ona

ważna w pracy każdego nauczyciela i terapeuty. Okaże się pomocna nie tylko

dla tych osób, które dopiero rozpoczynają swoją nauczycielską karierę

zawodową, ale także dla tych, którzy mają za sobą wieloletnie doświadczenie

w pracy z uczniem, ale szukają nadal inspiracji i pomocy, a co za tym idzie –

potrzebują skompensowanej wiedzy zebranej w jednej pozycji.




Recenzję przygotowała Agnieszka Olszewska




Brak komentarzy: