stycznia 28, 2021
Karty dobrych nawyków i potrzeb oraz kolorowe planery obowiązków domowych - nie tylko dla dzieci ze spektrum autyzmu!
Wyznaczamy cele!
Nowy rok to czas podsumowań, wyznaczania nowych celów ale także kształtowania nowych nawyków. Bardziej pozytywnych! Warto wykorzystać pierwsze miesiące roku, aby zastanowić się wspólnie z naszym podopiecznym, dzieckiem, uczniem co chcemy osiągnąć i wyznaczyć rzeczywisty cel, który będzie motywować go do działania. Ważne, aby dziecko samo wyznaczyło sobie cel, gdyż osiągnięcie go da mu poczucie sprawstwa i większej odpowiedzialności za podejmowane działania, a także wzrośnie jego poczucie wartości. Nie wyznaczaj zbyt wielu celów, skup się na jednym najbardziej znaczącym bądź takim, które będzie dziecku osiągnąć najprościej! Gdy osiągniecie jeden, możecie wyznaczać kolejne.
Ustalamy potrzeby!
Początek roku to również dobry czas na ponowne zdiagnozowanie potrzeb dziecka. Warto przyjrzeć się, co w jego życiu jest dla niego najważniejsze, co sprawia mu największą radość i przyjemność, co chciałby zmienić. Może coś znaczącego zdarzyło się w ostatnim czasie. W pracy z starszymi dziećmi z spektrum ważne jest kształtowanie ich samoświadomości. Dziecko z autyzmem powinno znać swoje dobre cechy, zainteresowania jak i potrzeby, aby miało poczucie kontroli i bezpieczeństwa. Zyskanie samoświadomości przez dziecko z spektrum umożliwia mu w przyszłości większą samoregulację i zapobieganie negatywnym zachowaniom.
Planowanie obowiązków domowych, zwłaszcza w przypadku dzieci ze spektrum autyzmu, może przynieść bardzo wymierny efekt. Omówmy wspólnie z dzieckiem zakres jego czynności, kolejność ich wykonywania. To bardzo ważne. Musimy być pewni, że dziecko zrozumiało zakres swych obowiązków. Na początek daj dziecku wybór ( np. spośród dwóch prostych czynności) Stopniowo rozszerzaj repertuar czynności domowych. Nie przesadzaj jednak z tym ! Dziecko nie może się zniechęcić pod nawałem obowiązków, które mu przydzielisz! W kolorowym planerze ( zaprojektowanym tak, aby zachęcić dziecko do działania) zapisz czynności, które będą obowiązkiem dziecka. Jeśli pociecha nie umie jeszcze czytać- wystarczą Twoje schematyczne rysunki, np. psa, odkurzacza, szczotki, etc. Waszym zadaniem jest zaznaczyć( zamalować) w kwadraciku wykonane zadanie. Możesz nagrodzić dziecko za wykonanie obowiązków w określonej ramie czasowej ( im młodsze dziecko -tym krótszy odcinek czasowy nagradzamy!) Ważny jest również ton rozmowy z dzieckiem- unikaj kategorycznych nakazów, zachęcaj, motywuj! Mam nadzieję, że kolorowe plansze, które dla Was zaprojektowałam, będą dla Was pomocne w zaplanowaniu obowiązków domowych. Trzymamy za Was kciuki!
https://drive.google.com/file/d/1zyxZRZg6UHhS_KTlh0bj3G00jGyVeOf8/view?usp=sharing
Planer z pohukującą o obowiązkach domowych sową do pobrania w poniższym linku
https://drive.google.com/file/d/11nnuapxId5jnVnqeRM4H9uuP2qTVUgHm/view?usp=sharing
Planer z kotem, któremu mrrruczy odkurzacz w linku poniżej
https://drive.google.com/file/d/1n9vmYRAfghB2KnzmdRnEB8ELkZb7JZLT/view?usp=sharing
Planer z lwem do pobrania w poniższym linku ( dla dzielnego domownika!)
https://drive.google.com/file/d/1WhYBxn7S1w91aByXw0GsmzsiI3xKCfZW/view?usp=sharing
Pieskie życie bez obowiązków domowych w poniższym linku
https://drive.google.com/file/d/14DOteFVB131xYK0gqIxo7QPuifPH6uM-/view?usp=sharing
Lekkie jak koliber obowiązki domowe w poniższym linku
https://drive.google.com/file/d/1b9MUpuJQQbcSqQYxDBNLcQjTChC4Vyiv/view?usp=sharing
Figlarny kot, który zmotywuje dzieciarnię- do pobrania w poniższym linku
https://drive.google.com/file/d/1gwCFkRbkhdMeklSrZBLdvoYAR9GU1PTX/view?usp=sharing
Opracowały: Anna Piwowarska, Agnieszka Krupa-Wiśniewska
Świetne pomoce. Dziękuję bardzo:) Wykorzystam na zajęciach rewalidacyjnych :) Dobre nawyki można ćwiczyć przez cały rok :)
OdpowiedzUsuń