stycznia 11, 2022

Scenariusze zajęć rewalidacyjnych, TUS integracyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu.


 


Dziś na naszym blogu zamieszczamy trzy scenariusze zajęć od czytelnika naszego bloga, Pana Przemysława Woźniaka. Jest on nauczycielem współorganizującym kształcenie specjalne, pracuje z uczniem ze spektrum autyzmu. Scenariusze dotyczą zajęć rozwijających kompetencje społeczne, umiejętności odczytywania emocji oraz zajęć integrujących ucznia ze spektrum autyzmu z grupą klasową.

Wspaniale, że dzielicie się swoją wiedzą i doświadczeniem! Dziękujemy! Zespół EduSpecjalnych.

                                           Autor scenariuszy: Przemysław Woźniak

 

 Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, TUS z uczniem ze spektrum autyzmu dotyczący usprawniania kompetencji społecznych

                                                                                                                                                                  Temat lekcji: Usprawnienie kompetencji społecznych.

Cel główny: poprawa poziomu kompetencji społecznych, radzenia sobie w życiu codziennym.

Cele szczegółowe: uczeń:
–    rozwija umiejętności radzenia sobie w sytuacjach dnia codziennego,
–    rozumie i postępuje według załączonej instrukcji,
–    zna alternatywne sposoby odreagowania negatywnych emocji,
–    potrafi wykonać proste prace manipulacyjne.

Metody praca: rozmowa kierowana, działania praktycznego, instruktaż słowny, trening prawidłowych zachowań w sytuacji społecznej, udzielanie wzmocnień i ich stopniowanie.
Formy pracy: praca indywidualna,
Środki dydaktyczne: zestaw ćwiczeń naprzemiennych, teksty przedstawiające sytuacje dnia codziennego, karta pracy, instrukcja skręcania mebli.

Przebieg zajęć:

I Część wstępna: (5 min.) przywitanie ucznia, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery poprzez rozmowę z uczniem o aktualnych wydarzeniach i jego samopoczuciu. Zapoznanie z tematem lekcji oraz przedstawienie planu zajęć w postaci oddzielnych kartoników.

II Część zasadnicza:(35 min.)

1 “Rozwój społeczny”- prezentacja różnych sytuacji z życia codziennego. Omawianie treści, analiza i wnioski. Karta pracy.
2. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe:
- dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana,
- prawym łokciem lewego kolana i lewym łokciem prawego kolana,
- lewą dłonią prawej pięty i prawą dłonią lewej pięty,
- prawą ręką lewego pośladka i lewą ręką prawego pośladka.
- wyciąganie na przemian na boki prawej ręki z lewą nogą i lewej ręki z prawą nogą.
3. Odreagowanie nieprzyjemnych sytuacji. Uczeń zgniata papierowe kulki, które następnie depcze, skacze po nich tak, aby je spłaszczyć.
5.Skręcamy nowe meble. - Czytanie ze zrozumieniem i wykonywanie zadania zgodnie z instrukcją (uczeń wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji. Zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia słuchowej wypowiedzi.)

III Część podsumowująca: podsumowanie zajęć. Ustalenie samopoczucia poprzez wskazanie kciukiem (5 min.).

Załączniki:

Nr.1 Instrukcja składania mebli.
1.    Do przygotowanych na desce śrub dopasuj nakrętki.
2.    Do nakrętek dopasuj odpowiednie klucze.
3.    Z użyciem kluczy dokręć nakrętki aż dotkną deskę.
Gotowe.

Nr.2 Karta pracy                                                      

                                                      Rozwój społeczny


1.    Z kim się witam przez:
                                                                                     (sąsiadką, kolegą, babcią, tatą)
- podanie ręki...................................................................................................................
- przytulanie.....................................................................................................................
- przybicie żółwika..........................................................................................................
- pomachanie ręką............................................................................................................

2.    W którym miejscu mogę lub powinienem
                                                              (kino, park, sklep, zoo, szkoła,egzamin)
- ubrać się jak chcę..........................................................................................................
- trzymać się blisko dorosłego.........................................................................................
- biegać............................................................................................................................
- mówić szeptem..............................................................................................................
- ubrać się elegancko.................................................................................................

                                        Plan zajęć w dniu:

1.Zapoznanie z tematem zajęć oraz przedstawienie planu zajęć.

2.    Karta pracy dotycząca sytuacji, które mogą zdarzyć się w życiu codziennym.

3.    Ćwiczenia ruchów naprzemiennych.

4.Odreagowujemy tak, by nikomu nie robić krzywdy.

5. Ćwiczenia manualne, usprawniające

 7.Podsumowanie zajęć.


 Scenariusz powyższych zajęć rewalidacyjnych, TUS w dokumencie Word  linku poniżej

https://drive.google.com/file/d/1uMM5EROZ2QUVi8in9hOJPr4yUQ-sZmNF/view?usp=sharing

 Scenariusz 2-  zajęć integrujących grupę w której jest uczeń ze spektrum autyzmu

 Temat zabawy: Czy moja postać jest taka sama.

Cel główny: - stworzenie dziecku ze spektrum autyzmu możliwości nawiązania pozytywnych relacji z rówieśnikami i nauczycielem oraz uczenie się naśladowania innych.

Cele szczegółowe:
–    wyształcenie umiejętności naśladowania ruchu
–    wyzwolenie chęci do działania.
–    wykształcenie motywacji do współdziałania i przejawiania własnej inicjatywy,
–    nawiązanie więzi emocjonalnej z rówieśnikami,

Metody praca: aktywizujące, ekspresja ruchowa i plastyczna, naśladowcza
Formy pracy: praca z całą grupą
Środku dydaktyczne: farby plakatowe lub farby do malowania palcami, arkusze papieru szarego, fartuchy ochronne, folia ochronna.
Miejsce zabawy: Niezwykle istotne jest to, aby gwarantowało dziecku ze spektrum autyzmu poczucie bezpieczeństwa. Najlepiej, jeśli będzie ono dobrze znane i lubiane przez dziecko. Pomieszczenie musi być zaaranżowane w taki sposób, aby wspomagać koncentrację uwagi, nie rozpraszać zbyt dużą liczbą bodźców.


Przebieg zajęć:

1.    Powitanie dzieci przez prowadzącego poprzez podanie ręki i głośne wypowiedzenie ich imion.
2.    Omówienie sposobu wykonania zabawy, nanoszenia farby, sposobu rozprowadzenia jej na papierze oraz sposobu poruszania się dzieci.
3.    Prowadzący rozkłada na stołach tyle arkuszy papieru ile jest dzieci. Dzieci stoją przy arkuszach wokół stołu. Prowadzący wydaje polecenia. Rysuje palcami tułów postaci i prosi, aby dzieci starały się narysować tak samo na swoich arkuszach. Następnie dzieci przesuwają się o jedno miejsce zgodnie ze wskazówkami zegara i rysują kolejne części ciała postaci pamiętając, aby starać się odzwierciedlić jak najwierniej prowadzącego. Każda kolejna część ciała postaci poprzedzona jest przesunięciem się dzieci o jedno miejsce.
Każde prawidłowo wykonane zadanie nagradzane jest pochwałą słowną. Jeżeli dziecko autystyczne ma trudność z wykonaniem zadania, prowadzący wspiera je podpowiedzią wzrokową lub werbalną.
4.    Podsumowanie zabawy, pochwalenie za aktywny udział w zabawie, eksponowanie prac na tablicy.
5.    Prace porządkowe z udziałem dzieci.
6.    Pożegnanie dzieci.

Scenariusz  zajęć integrujących grupę w której jest uczeń ze spektrum autyzmu w dokumencie Word w linku poniżej

https://drive.google.com/file/d/1ZO711-5DdRNEWeDK_F-4O3tNvXRozc2S/view?usp=sharing 

 

  Scenariusz zajęć rewalidacyjnych rozwijających umiejętności rozpoznawania emocji

Temat zajęć: Trening umiejętności społecznych- smutek. Rozpoznawanie, modelowanie zachowań. Ćwiczenia językowe.

Cele zajęć:
Kształtowanie umiejętności społecznych i własnego odczytywania emocji.

Forma pracy: indywidualna

Metody i techniki:
Słowno-objaśniająca, pokazu, praktycznego działania, elementy treningu umiejętności społecznej, wzmacniania pozytywnego.

Pomoce dydaktyczne: kostki aktywności, zegar uczuć, zdjęcia emocji wydawnictwa Harmonia, tablet lub aparat, karta pracy-chmura wyrazów.

Przebieg zajęć:

Zajęcia wprowadzające:
Przywitanie ucznia, omówienie przebiegu zajęć, ćwiczenia aktywizujące ucznia (ćw. ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe), barometr uczuć (jak się dzisiaj czujesz)
Zajęcia właściwa
·    Karta pracy-określ cechy podstawowych emocji (ćw.usprawniające określenie charakteru cech każdej emocji, które ujawniają się na twarzy i w postawie.
·    Karty emocji-przyporządkowanie.Emocja dobra, emocja, zła. Naprowadzanie ucznia, jeśli to konieczne (kształcenie umiejętności rozpoznawania emocji na zdjęciach, nazywanie ich, kategoryzowanie)
·    Smutek-kiedy go odczuwamy, co czujemy w ciele (ćw.rozwijające zdolności myślenia abstrakcyjnego, empatię).
·    Chwila na relaks. Ćwiczymy równowagę- chłopiec ma za zadanie przenieść piłeczkę na plastikowym talerzyku przemierzając pokój z jednego końca na drugi slalomem bez strącenia piłeczki.
·    Modelowanie zachowań:
·    Ćwiczenie 1: "Zrób mi zdjęcie z odpowiednią miną" – najpierw nauczyciel zadaje uczniowi, potem uczeń nauczycielowi, wykorzystujemy tablet lub aparat.
·    Ćwiczenie 2: " Co mogę zrobić kiedy widzę, że ktoś jest  smutny" (ćw.umiejętności zachowania się w określonej sytuacji)
·    Ćwiczenia językowe związane z emocją smutek- chmura wyrazów.

Zajęcia końcowe: barometr uczuć, podziękowanie za uczestnictwo w zajęciach, wzmocnienie pozytywne, słowne.

Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe:
-dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana,
- prawym łokciem lewego kolana i lewym łokciem prawego kolana,
- lewą dłonią prawej pięty i prawą dłonią lewej pięty,
- prawą ręką lewego pośladka i lewą ręką prawego pośladka,
-  wyciąganie na przemian na boki prawej ręki z lewą nogą i lewej ręki z prawą nogą.
 

Scenariusz powyższych zajęć rewalidacyjnych dostępny w dokumencie Word w poniższym linku

https://drive.google.com/file/d/1BBluwjiFpAP7W_XM_hEawUj2jMSRE020/view?usp=sharing 

                           

Brak komentarzy: