lutego 24, 2022

Co zamiast kart pracy?- Inspiracja na zajęcia rozwijające umiejętności językowe

   


 

Ćwiczenia czytania ze zrozumieniem oraz ćwiczenia rozumienia ze słuchu są zazwyczaj żmudne i nieciekawe, szczególnie dla starszych uczniów z dysleksją, którzy są stałymi bywalcami zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i niekoniecznie są zainteresowani terapią i ćwiczeniami zaburzonych funkcji. Zaproponowane przeze mnie ćwiczenia nie wymagają, tak nielubianego przez dyslektyków pisania, ale w przyjemniejszy sposób wprowadzają i utrwalają najbardziej znane związki frazeologiczne. Co więcej, doskonalą funkcje językowe i komunikacyjne, gdyż rozbudowują zasób słownika czynnego i biernego, kategoryzują pojęcia, rozwijają fleksję oraz dłuższe wypowiedzi ustne i pisemne. Są doskonałym ćwiczeniem do wykorzystania w pracy w grupach. 

    Zadaniem uczniów jest stworzenie związków frazeologicznych (połączenie kart w pary) i samodzielne napisanie definicji 


lub połączenie zaproponowanego związku frazeologicznego z jego definicją.


Gdy definicje nie budzą już żadnych wątpliwości, zachęcam uczniów do stworzenia kilku zdań z wybranymi związkami frazeologicznymi lub stworzeniu do nich ciekawych ilustracji, gdyż pozwala to na utrwalenie i powtórzenie wprowadzonego materiału. 

Zaproponowane ćwiczenia wykorzystuje podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami z dysleksją, ale również sprawdzają się podczas zajęć rewalidacyjnych z dziećmi z zespołem Aspergera, spektrum autyzmu bądź lekką niepełnosprawnością intelektualną. Zachęcam też do wykorzystania stworzonych gier edukacyjnych również polonistom dla dzieci neurotypowych. Podobne ćwiczenia słownikowe ukazały się już na naszym blogu, jeśli ich nie znacie zachęcam do zajrzenia pod link:

https://eduspecjalni.blogspot.com/2021/08/co-zamiast-schematycznej-kserowki-dla.html

Opracowała: Agnieszka Krupa-Wiśniewska




Brak komentarzy: